Vybrat si pomocníka pro pravidelný úklid není jen tak.
Proto si naše výrobky můžete vyzkoušet v pohodlí domova či pracoviště zcela nezávazně a zdarma.
NAŠE HISTORIE
1901
Ve švédském Stockholmu vzniká společnost AB Lux (lux=latinsky světlo). Vyrábí kerosinové lampy pro venkovní použití, s jejichž prodejem slaví obrovský úspěch. Lampy byly běžně používány k pouličnímu osvětlení, ale sloužily také k osvětlení majáků po celém světě.
Přečtěte si více o naší historii
1912
Na společnost doléhá tlak stále rychleji postupující elektrifikace, takže hledá nový výrobní program. Prezident Luxu, C. G. Lindblom, na jaře nabízí partnerství firmě Elektromekaniska. Obchodním záměrem obou společností je výroba a prodej vysavačů. Elektromekaniska je zodpovědná za výrobu a Lux za obchodní vedení. Na podzim Lindbloma navštěvuje obchodník a vynálezce Axel Wenner-Gren (1881-1961) a nabízí mu své služby jako obchodní agent. Právě Wenner-Gren se jako první zabýval myšlenkou podstatně zmenšit a zjednodušit konstrukci vysavače a umožnit tak jeho používání v běžných domácnostech.
1913
Lux uvádí do prodeje Lux I. Vysavač hrncovitého tvaru vybavený pumpou váží 14 kilogramů a stojí 285 švédských korun. Přes svou robustnost se dobře prodává, zájem o něj mají především velké instituce, ale Axel Wenner-Gren není spokojený. Jeho cílem je mnohem lehčí a levnější přístroj.
1919
Dochází ke sloučení společností Lux a Elektromekaniska, a tím vzniká Elektro-Lux, základ budoucího světového koncernu Electrolux.
1921 – Otevření v Česku
Elektro-Lux představuje první skutečně domácí vysavač na světě, Model V. Oproti svým předchůdcům je levnější, lehčí, mnohem efektivnější, a navíc vybavený Wenner-Grenovým zlepšovákem – ližinami pro snazší posunování přístroje.
Pro naprostou většinu lidí byl v té době vysavač novinkou. Jako nejlepší možnost, jak obeznámit budoucí zákazníky o nesporných výhodách vysavačů si společnost Lux zvolila americkou metodu přímého prodeje. Obchodní zástupci Luxu chodili ode dveří ke dveřím, nezávazně předváděli přístroj zákazníkům a přinášeli tak do domácností značnou změnu v úklidových zvyklostech. Místo březových košťat naučil Elektro-Lux hospodyňky používat vysavač.
Ve stejném roce otevírá Elektro-Lux jedno ze svých prvních zahraničních zastoupení v Československu. První pobočka sídlila v Praze v Konviktské ulici a vedl ji Sten Widell. Díky kvalitě značkových švédských vysavačů a přímému způsobu prodeje se československé zastoupení úspěšně rozvíjelo, vznikly nové pobočky v Bratislavě, Žilině, v Hradci Králové, Brně a dalších českých městech. Během krátké doby reprezentanti společnosti Elektro-Lux s vysavači se značkou "Made in Sweden" obsadili 87 % československého trhu. Lidé si oblíbili nové přístroje, které jim usnadňovaly každodenní úklid, do té míry, že se vžila nová slova, synonyma pro vysavač a vysávání: lux a luxování.
1928
Podílový kapitál Elektro-Luxu se desetinásobně rozrostl, z původních 6 milionů švédských korun na 60 milionů. Roční obrat z pěti výrobních závodů, dvaceti zastoupení a 250 poboček po celém světě je 70 milionů švédských korun.
30. léta
Pro československé zastoupení společnosti Elektro-Lux začíná pracovat pan Leo Popper (na fotografii), otec spisovatele a novináře Oty Pavla. Leo Popper se proslavil nejen skvělými prodejními výsledky, ale zvláště svými neuvěřitelnými kousky, kdy dokázal prodat vysavač i sedlákům z Nesuchyně, přestože tam ještě nebyla zavedena elektřina. Jeho úspěchy v prodeji mu zajistily titul mistra světa v přímém prodeji. Známým se stal díky povídkám svého syna Oty Pavla, ve kterých je zachyceno nejslavnější období Elektro-Luxu v ČSR z první republiky.
Na motivy těchto příběhů pak v 80. letech natočil český režisér Karel Kachyňa film Smrt krásných srnců, kde roli Leo Poppera, slavného reprezentanta firmy Elektro-Lux, ztvárnil Karel Heřmánek.
Na fotografiích Hugo Pavel počátkem 30. let a v polovině 90. let, bratr známého spisovatele Oty Pavla a syn věhlasného obchodníka společnosti Lux Leo Poppera, bohémského prodavače vysavačů Lux a ledniček Lux z 20. a 30. let minulého století, jehož příběhy Ota ztvárnil v knihách "Smrt krásných srnců", "Zlatí úhoři" a dalších, které byly i zfilmovány.
1940
II. světová válka ochromila činnost mnoha zastoupení Elektro-Luxu. Společnost částečně upravila svůj výrobní program a po celé válečné období pak produkovala vzduchové filtry pro švédské obranné síly.
1944
Elektro-Lux začíná skupovat velké množství firem a značek a začleňuje je do své nadnárodní struktury.
1948
Všechny pobočky Elektro-Luxu na území Československa byly znárodněny. Na dlouhých 42 let tak švédské vysavače zmizely z českého trhu. K dostání byly jen jako luxusní tuzexové zboží.
1957
Společnost Elektro-Lux mění své obchodní jméno na Electrolux. Divize přímého prodeje používá název Electrolux Direct a nadále tradičním způsobem nabízí to nejkvalitnější zboží.
1964
Vysavače, které prodává Electrolux Direct mají již všechny vymoženosti moderní doby, jako je vyměnitelný papírový sáček na prach (poprvé použit v roce 1956), kontrolky naplněnosti, automatické navíjení elektrického kabelu a možnost připojení dalšího příslušenství. Cílem dalšího vývoje na poli vysavačů je zlepšování výstupní filtrace a automatická regulace sacího výkonu. Nutno podotknout, že většina dnes běžných progresivních zlepšení byla poprvé použita právě u vysavačů divize Electrolux Direct, dnes Lux. Electrolux Direct je dodavatelem švédského královského dvora.
1991
Společnost Electrolux v Československu znovu otevírá své pobočky a reprezentanti divize Electrolux Direct začínají tradičním způsobem předvádět výrobky svým novým zákazníkům.
1992
Electrolux Direct se vrací ke svému historickému názvu - Lux. Používá tak nejstarší značku v rámci skupiny Electrolux. Electrolux se stává obrovským koncernem a vlastní na 600 obchodních značek, mezi jinými i Zanussi, AEG a Husqvarna. Návrat originálních švédských luxů na český a slovenský trh slaví úspěch.
Léta 1992-1995
Lux Česká republika a Slovensko získává cenu pro nejlepší zastoupení společnosti na světě mezi dalšími 41 národními zastoupeními.
1998
Divize Lux se odpojuje od skupiny Electrolux, se kterou však nadále spolupracuje, a stává se samostatnou organizací, která má v současné době zastoupení ve více než 40 zemích světa.
2002
Lux rozšiřuje svůj základní sortiment výrobků o nové druhy zboží - čističky vzduchu a parní čističe se značkou EKOLUX.
2003
Společnost získává trofej "Nejlepší národní zastoupení roku 2003" skupiny LUX International.
2015 – 2021
Lux Czech uvádí na trh nové produkty z řad vysavačů, certifikovaných filtrů, parních čističů, enzymatických čistících prostředků pro domácnosti. Nově zavádí i profesionální čisticí techniku určenou pro velké instituce, zdravotnictví, školství, sportoviště, provozy, firemní prostory, hotelová zařízení…